Coronavirus en andere virussen.

Boost je immuunsysteem!

Het is uiterst belangrijk dat ons immuunsysteem op een juiste manier reageert als een virus of een bacterie, ons lichaam binnendringt.  Gezien het feit dat het nieuwe Coronavirus de longen infiltreert, snel repliceert en een massieve immuunreactie uitlokt, is het zeer belangrijk dat deze immuunreactie succesvol is in het verslaan van het virus en dat deze reactie weer (op tijd) eindigt. Een overmatige immuunreactie die niet op tijd eindigt, kan nog veel meer schade veroorzaken.

Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat onze immuunreactie effectief is.  Er zijn bepaalde vitaminen, mineralen en vetzuren die zorgen voor een optimale immuunreactie.  Vraag zeker tekst en uitleg bij je arts of gezondheidscoach om je hierin verder te begeleiden.

De inname van voldoende vitamine C is erg belangrijk . Een vitamine C-tekort kan leiden tot een slecht functionerend immuunsysteem. Ook zink is van groot belang in het reguleren van de immuunreactie . Daarnaast zijn voldoende vitamine D en de vetzuren EPA en DHA noodzakelijk voor op tijd uitzetten van de immuunreactie zodat deze geen onnodige schade aanricht. Voldoende inname van vette vis, schaal- en schelpdieren of algen en eventuele aanvulling met suppletie  is aan te raden. Vitamine D maken we aan onder invloed van de blootstelling aan zonlicht op onze huid. In deze tijd van het jaar is het in BelgiĆ« onmogelijk om voldoende vitamine D via deze weg aan te maken. Suppletie van vitamine D is dus sterk aanbevolen.

Optimale werking van cortisol

Ook cortisol (een stresshormoon) speelt een belangrijke rol in de immuunreactie en zorgt samen met vitamine D, EPA en DHA voor het op tijd beƫindigen van de ontstekingsreactie. De lichaamseigen cortisolproductie en de gevoeligheid voor cortisol, en dus ook de werkzaamheid ervan, kunnen worden verbeterd via enkele eenvoudige leefstijltips:

  • Zorg voor voldoende stressreducerende activiteiten zoals sporten, sauna, massage, meditatie, ademhalingsoefeningen, Mind-Walk,... die ontspanning brengen;
  • Neem regelmatig een koude douche. Een intense koudeprikkel zorgt voor vergroting van cortisolgevoeligheid.  Doe je dit in de ochtend dan ben je ook meteen goed wakker :-);
  • Eet gevarieerd en voldoende vezels om de darmflora te optimaliseren (of gebruik pre- en probiotica): een gezonde darmflora zorgt voor een betere werkzaamheid van cortisol.  Kefir is een voorbeeld van natuurlijke probiotica dat je dagelijks zelf kan inzetten.

Conclusie

Het nieuwe Coronavirus houdt velen van ons bezig. We kunnen er preventief voor zorgen dat ons lichaam bestand is tegen een besmetting met dergelijk virus, zoals ook aan te raden is ter preventie van andere virussen zoals bijvoorbeeld het griepvirus. Met behulp van een gezonde leefstijl, aangevuld met enkele stoffen uit de natuur die ons immuunsysteem een duwtje in de juiste richting geven, is ons lichaam beter bestand tegen virusinfecties, zoals het Coronavirus.

Dus stel die gezonde leefstijl niet langer uit, maar ga aan de slag!


Bron: https://www.naturafoundation.nl/kenniscentrum/artikelen/?newsid=20604&fbclid=IwAR26nzwk3F_IdWYGxHk7mFBsZb38Vq4vYIIxWrrresa5bK14m873fRSW0l4


Meer items Coronavirus en andere virussen.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x